En söndag i Köpenhamn

Söndagen den 13 november tog vi en lååång frukost på Sleep in Heaven innan vi checkade ut och åkte till tågstationen där vi låste in våra väskor. Sedan tog vi ännu en "måfå"-promenad och hamnade vid Carlsberg Glyptotek, någon sorts konstmuseum.

Nästa stopp blev återigen vid Occupy Copenhagens läger på Rådhustorget.

När ben och axlar började bli trötta satte vi oss återigen på ett fik och där spenderade vi de sista timmarna innan tåget tuffade hemåt igen. Fantastisk helg i Danmark! Fantastisk! :)

En lördag i Köpenhamn

Lördagen började med ett mindre blodbad då jag lyckades skära mig lite i handen vid frukosten. Någon som är förvånad? ;) När vi var mätta och belåtna gav vi oss ut på stan.

Vi promenerade lite på måfå, men målet var biblioteket där vi hört att det skulle finnas en staty av Sören Kirkegaard. Den ville vi ju gärna kolla in :) Tyvärr gav letandet ingen utdelning. Biblioteket hittade vi, men ingen Sören K...

Sören K hade endast lämnat några bokstäver efter sig...

Vid bibblan

Istället tog vi en långfika på Ströget och en promenad längs Nyhavn innan vi styrde stegen mot Christiania.

Fika-lunch :)

Nyhavn

Christiania

Inne i Christiania fick man inte fota, vilket var lite synd för det fanns många häftiga motiv.. Men men.. Det var inte riktigt som jag föreställt mig därinne. Mindre. Och inte alls läskigt. Tycker det är en cool idé, hela konceptet, men synd att de behöver drogerna för att genomföra det. Så skulle man väl kunna sammanfatta det. :)

Efter ännu en fika tog vi bussen hem till Sleep in Heaven och tog en dusch innan vi gick och käkade på en pizzeria. Vi var helt slut, så efter maten tog vi tidig kväll. Sov så himla gott! :)

En fredag i Köpenhamn

I fredags, den elfte i elfte 2011 klockan elva noll sex hoppade jag och Sandra på tåget på Växjö Resecentrum, destination den danska huvudstaden. Vi hade peppat i flera veckor och redan på tåget började vi fnissa. Sedan gick resten av helgen i samma tecken. Oj, vad jobbiga vi måste ha varit! Men oj, vad kul vi hade! Anlände till Köpenhamn vid halv tre tiden, och började med ett mål mat på stationen innan vi lätt osm en plätt hittade bussen och tog oss till vandrarhemmet Sleep In Heaven (vilket för övrigt blir Sleep In Graven när man skriver det på mobilen.. hmm). Check-in klarades av och gav oss ut på stan. Vandrade lite på måfå, gick förbi universitetet och hamnade på Ströget.

Sandra vilar fötterna i närheten av Ströget

Blev riktigt sugna på crepes med Nutella, och vad såg vi bakoom nästa gathörn? Jo, crepes med Nutella! Flyt :)

Vandrade vidare i skymningen. Målet var Tivoli där vi fått tips om att det pågick en rysk julmarknad. Men först passerade vi Rådhustorget där det pågick både bröllop och Occupy Copehagen. Bröllopet fick jag tyvärr inga bra bilder på, men Occupy-rörelsens camp lyckades jag dock fota.

I närheten hittade vi H.C Andersen, och vi var såklart tvugna att fota honom, som de turister vi var.

Hans Christian och jag

Till slut kom vi så fram till Tivoli och "Russisk jul". Själva julmarknaden var väl inte mycket att hänga i granen, men alla lampor och utsmyckningar var himla fina! Fullt av lampor och glitter och fin musik. Mycket trevligt!

Vi tog oss tillbaka till våra kvarter, Norrebro, och åt kvällsmat på en pizzeria innan vi fann en fin liten bar där en massa folk uppträdde och sjöng jazz. Där tog vi varsinn dricka och pratade tills vi nästan föll ihop och somnade på bordet. DÅ begav vi oss hemåt efter en fin första eftermiddag och kväll i Köpenhamn.

En fin sak med storstäder: Lite överallt finns små hemliga, fina meddelanden. Som detta: "ta varandra i händerna"