Vad gjorde jag sommaren 2011?

Sommaren är ju inte slut än, som ni vet, hela augusti är ju kvar. Men som jag lovade mig själv så kommer här en lista över vad jag hunnit med hittills i sommar.

Jag har:

... åkt båt på Lövö och bevittnat ett svanslagsmål

... jobbat en hel del, och träffat både och roliga och lite skumma turister

... promenerat längs kanalen

... läst (hittills) tjugo böcker. Det skönlitterära hamnar ju lite i skymundan under terminerna, men nu tar jag igen det :)

... ätit god glass på Smultronstället i Söderköping med Eloff, Erik och Linnéa

... hängt i Stockholm med Sandra

... tagit några små promenader med Ellan i hamnen, innan hon drog iväg ut i Europa

... hyrt och sett en massa filmer tillsammans med syster

... varit på en helt fantastisk liten Sverigeturné med Jugendband

Egentligen inte så mycket, men jobbet har faktiskt tagit en himla mycket tid. Men det gör ingenting, för jag tycker fortfarande det är ett sjukt kul jobb :) Och så Jugendbands besök såklart, det var ju en stor grej. Hittills är jag mycket nöjd med min sommar. Fortsättningen kommer nog också bli toppen, på lördag sätter jag mig på tåget och rullar iväg mot elva dagars semester i Schweiz.  Kommer bli toppen :)

Funderingar om bloggen

Fick plötsligt ett riktigt sug efter att blogga. Det händer tyvärr inte jätteofta nu för tiden, och det är synd. Tycker ju det är rätt kul att kunna gå tillbaka tex ett år i tiden och se vad man pysslade med, vad man tänkte. Men bloggsuget infinner sig som sagt inte så ofta numera. Inte som när jag var i Schweiz och kunde blogga flera gånger om dagen, även under en ganska händelselös dag. Men på något sätt kändes det viktigare då, att kunna berätta för folk här hemma vad jag hade för mig. Även vardagen där var ju annorlunda mot livet här hemma i Sverige. Men nu, jag vet inte ens vilka som läser min blogg nu för tiden. Kanske ingen alls? Jag brukar inte kolla statistiken. Kanske sitter jag här och skickar ut mina ord i cyberrymden utan att de någonsin når en annan människa? Syftet med bloggen, att berätta om livet i ett annat land, i en annan vardag, har liksom försvunnit.

Tur då att det finns ett syfte till, som jag redan berört lite. Nämligen det egoistiska syftet. Jag bloggar för mig själv. För att om ett eller flera år kunna titta tillbaka, vad pysslade jag egentligen med sommaren 2011? Jag vet att jag inte skrivit mycket om det hittills, men planerar en liten lista som snart kommer dyka upp. Så, 2012 års Ronja, ta tålamod! Snart kommer jag berätta hur sommaren 2011 såg ut, och du kommer minnas med ett litet leende på läpparna. Jag lovar!

Glass!!

Häromdagen (tror det var i torsdags) gjorde jag, Linnéa, Erik och Eloff en liten utflykt. Vi tog bilen till Söderköping för att käka lite (mycket) glass på Smultronstället. Såklart öste regnet ner, men det gjorde inte så mycket. Kanske till och med var en fördel, vi behövde inte vänta länge alls innan vi fick ett bord.

Extremt maffiga glassar fick vi in, och de smakade ganska fantastiskt. Synd att man inte kunde ta med resterna i en påse hem.... eller tja, kanske bra ändå, vid närmare eftertanke...

Mätta och kanske lite sockerhöga begav vi oss hemåt igen. Fick stanna och byta olja i bilen på vägen, men med lite hjälp av Linnéas pappa via telefonen så var det en piece of en kaka. :)

Stannade ett tag i Linköping i Erik och Eloffs nya lägenhet och käkade en pizza (japp, vi hade inte fått nog av fett ännu) och kollade läskiga djurprogram på TV innan vi brummade hemåt mot Motala. En fin dag :)

Eloff, jag och min megaglass

Mhm...

Erikchen

Linnéalein :P

Det är bara så synd att man måste dö

"Det finns ej en härligare bostad på jorden. Aldrig har jag trivts som här. Har suttit i timmar på terassen. Varför är det inte junikväll hela året? Det är bara så synd att man måste dö" /Verner von Heidenstam 1930.

Igår sov jag över på jobbet, på Övralid. Förväntade mig en lite halvläskig natt, det var ju trots allt ett museum jag sov i, ett hus där allt stått stilla sedan dess invånare försvann 1940. Men det var inte alls som jag tänkt mig. Sov hur gott som helst och kände mig helt trygg. Det är ett vänligt hus, det är så sant så.

Innan jag kröp till kojs så tog jag dock en kvällspromenad, hälsade på fåren och satt en stund på terassen och skrev. Få platser är lika vackra som Övralid!

Terassen

Huset

Helt ensam var jag ju faktiskt inte. Fåren var ett finfint sällskap

Solnedgång över Vättern

Jugendbands besök, dag 7 - torsdag 7/7

Allra, allra sista dagen med Jugendband.... Så. Himla. Trist.

Det var dags för älgpark. Vi gick upp halv fem, och åt, städade och packade det sista. Runt sju var vi klara och hoppade på bussen och åkte mot Ljungby i Småland. Var framme strax innan tio, och hann precis i tid till matningen av älgarna. Visst var det kul att se, men älgarna var rätt trista, de låg mest och sov.

Vem matade vem egentligen? ^^

Vi käkade lunch i Ljungby och jag somnade närapå inne på restaurangen.  :P
Sedan körde de hem mig till Växjö och vi tag adjö utanför min lilla lägenhet på campus... Fick en himla massa kramar och pussar (borde varit ca 41 st ^^) och sen var det slut.. De rullade vidare och jag gick upp till mig. Promenerade till ICA och köpte bröd och glass och gick sedan och lade mig framför TVn. Sov 13 timmar den natten, snacka om utmattad!
Dagen efter träffade jag Stina för lunch och tog sedan bussen hem till Motala igen.

Veckan med Jugendband var helt fantastisk, och jag saknar de verkligen! Kändes så himla tomt och konstigt att vara själv igen!
Men snart, snart, snart ses vi igen, när jag åker till Schweiz i augusti.. :)

One day in Stockholm

Igår tog Sandra och jag en trip till Stockholm. Helt spontant, biljetterna bokades på söndagkvällen. Himla bra med buss, billigt och helt okej bekvämt. Bra tider också, sju timmar i huvudstaden räckte alldeles utmärkt.

Vi började med att studera kartan, och bestämde oss för att gå till Söder, med ett stopp för lunch i Gamla Stan

Men först en bild som bevis att vi var där. För det som inte finns på bild har inte hänt ;)

Lunchen intogs på mysiga cafét Chokladkoppen i närheten av Storkyrkan, och bestod av enorma mackor och jordgubbssaft. :)

Sedan vandrade vi vidare mot Söder, på jakt efter second hand-butiker. Vi hoppades fynda skrivmaskiner och tekannor, men det var lite tunt på den fronten. I stället hittade vi en hel massa begagnade böcker och jag fyndade även en liten fin jordglob på Indiska. Så helt tomhänta blev vi inte.

Vi avslutade dagen med en mysig fika med Ida, innan vi hoppade på bussen hem mot Östergötland igen.

Det var en himla mysig dag!! Man borde göra små spontana resor lite oftare! :)

Jugendbands besök, dag 6 - onsdag 6/7

Sista hela dagen! Snyft! Men det var en fin dag. Första dagen på hela veckan då vädret verkligen var bra, och man slapp oroa sig för regn. Snarare tvärtom, det blev svettigt för orkestern på dagens konsert.

Förmiddagen tillbringades i Karlsby; jag, pappa, Melanie och Lea åkte och handlade lunchmat och frukost till dagen efter. Fick också tag i några tidningar, där vi var med. :)

Efter lunch var det packning och städning av skolan som gällde. Kändes sorgligt. Runt fyratiden åkte vi mot Linköping som var dagens konsertort. Jag sov hela vägen i bussen :P
Spelplatsen, Tages Hörna, var toppen, en riktig scen med tak och fasta bänkar till publiken. Och det kom faktiskt en del folk också, men än jag väntat mig, även om många påpekade att reklamen (som arrangörerna, alltså inte jag, varit ansvariga för) kunde ha varit bättre...

Blev i alla fall en toppenkonsert, den bästa på hela veckan, och en fin avslutning på turnén. Vi käkade middag på en restaurang i närheten, där vi även sa hejdå till mamma och pappa som skulle pysa iväg till Grekland på natten.
Påvägen hem till Motala stannade vi på Maxi (börjar bli en vana) och inhandlade godis, dricka och grillmat till kvällens avskedsfest.

Sedan satt vi uppe nästan hela natten (kom i säng vid tretiden och skulle upp igen halv fem) och grillade, pratade, lyssnade på musik, sjöng, spelade fotboll och bara hade det allmänt himla bra.

Uppvärmning inför konsert i Tages Hörna

Efter lyckad konsert :)

Jugendbands besök, dag 5 - tisdag 5/7

Dag fem var en fri dag, vilket verkligen behövdes. Fanns nämligen en hel del att göra som inte hunnits med de andra dagarna. Förmiddagen spenderades med sport; fotboll, volleyboll och kubb. Mamma och jag fixade lunch, idag var det köttbullar och potatismos, vilket blev en stor hit.

Lediga dagar ger lite tid för nagelmålning och annat viktigt :)

Valentin var glad :D

Fibi tog över dirigentrollen ett tag

På eftermiddagen hade orkestern rep i en och en halv timme, medan jag sov, sov, sov. Haha, hur trött som helst!! Sedan bar det av hem mot Sjöbovägen för fika på jordgubbsbakelser och husesyn i ett äkta svenskt hem. Här användes även internet flitigt. När vi ändå befann oss i Motala stannade vi på Maxi för att inhandla kvällens snacks och på Biltema för att köpa en adapter som behövdes för att ladda laptopbatterier i bussen. Vi tänkte kolla in stranden i Varamon, men ett plötsligt regn satte stopp för det. Istället stannade vi kort vid slussarna och tittade hur det såg ut där, innan vi drog tillbaka hem till Karlsby.

Dagen avslutades med grillning, kubbspel och stämsång runt lägerelden. Precis som det ska vara på ett riktigt läger. :)

Jugendbands besök, dag 4 - måndag 4/7

Dag fyra var det dags för Stockholmsresa. Vi åkte strax efter sju och var framme i huvudstaden strax efter tio. Hade tur, parkeringsplatsen som jag tittat ut i förväg var ledig och lagom stor. Pust! Promenerade iväg till Gamla Stan och släppte alla fria för en timmes lunch. Jag gick själv till 7Eleven och köpte en baugette som jag åt medan jag kollade in snabbaste och bästa vägen till Slottet.
Möttes igen vid tolv allihopa och vandrade iväg. Vi skulle kolla vaktavlösningen vid Slottet. Var supermycket folk, och jag tycker allt såg lite töntigt ut, med soldaterna och marcherandet och allt, men schweizarna gillade det, och det var ju huvudsaken.

På eftermiddagen fick alla några timmars fri tid för shopping. Jag mötte upp Gustav och tog en fika, efter att ha kollat in var turistbåtarna gick och bokat plats på en. Vid tre var det dags att ses vid Slottet igen och halv fyra lade båten ut från kajen. Den åkte runt Kungsholmen, och alla fick hörlurar som man kunde välja språk i. Var intressant och lite annorlunda saker som berättades, men många var rätt trötta, så en del somnade nästan. Jag förstår dem, var själv nära att blunda lite för länge några gånger.

Det hade börjat regna när vi kom tillbaka, så vi begav oss mot bussen igen för att påbörja hemfärden. Stannade på Nyköpingsbro och åt pyttipanna allihopa. På grund av massa byggarbeten och långa köer var vi inte hemma igen förrän vid elvatiden, men såklart gick vi inte och lade oss förrän närmare tre. Det blev ju aldrig mörkt, varför skulle vi då sova? ;)

Ich plane, impulsiver zu werden

Planerad lördagkväll: Godis, jag och Harry Potter.

Så blev lördagkvällen: Mat på Hamnkrogen, bowling och häng med Eloff, Erik och Linnéa.

Trots att jag är ett stort fan av planering måste jag erkänna att ibland blir det spontana bättre! :)

Jugendbands besök, dag 3 - söndag 3/7

Den tredje dagen bjöd på välbehövlig sovmorgon. Klockan nio serverades frukosten och sedan var det dags för stämrep för orkestern. Mamma, jag och tre av trummisarna åkte och handlade under tiden. Helt sjukt vad mycket mat som behövs för 44 personer!! Galet!
När vi handlat klart åkte vi hem och fixade mackor och frukt till lunch till alla. Klockan tre var det dags för konsert igen, idag var det Motala som väntade.
Spelade vid Två Små Hus, glasscafét, och det var himlans bra! Mycket publik och fint väder! Härligt!

Mamma och pappa har hjälpt till massor <3

Mina fina!!

Efter spelningen åt vi lite glass på cafét och jag, Valentin och Lorenzo blev intervjuade av tidningen (HÄR kan man läsa lite av det)

Väl tillbaka i Karlsby åt vi kvällsmat; falukorv och makaroner, städade i bussen och spelade fotboll och volleyboll.

Jugendbands besök, dag 2 - lördag 2/7

Dag nummer två grydde och vi packade snabbt ihop våra saker på vandrarhemmet i Partille, städade rummen och steg in i bussen som kom för att plocka upp oss. Regnet öste ner, men när vi närmade oss Östergötland började vädret tack och lov se en smula bättre ut. Åkte till lägerskolan i Karlsby där vi skulle bo resten av nätterna, packade snabbt in väskor och annat, bytte om och drog vidare mot Vadstena och Sommarknäppen. Tog ett tag innan vi hittade parkering, och Vadstena är inte den bästa staden att köra runt en stor buss i. Men tillslut hittade vi i alla fall fram och ställde upp stolar och instrument. Precis när vi skulle börja började det dock ösregna. Och det ville inte sluta... Bara att täcka över allt och vänta... och vänta... och vänta..
När vi trodde att vi skulle behöva ställa in och åka hem blev det dock uppehåll. Vi tog tillsället i akt och hann spela i ungefär 40 minuter innan regnet bröt ut igen. Bättre än inget.

Kajsa var med och spelade

Efteråt åt vi pasta på en restaurang i stan, och gav alla lite fri tid. Men det hände inte så mycket i Vadstena, och efter att alla handlat godis, chips och öl på Konsum åkte vi hem till Karlsby igen. Eftersom vädret ordnat till sig så var vi ett par stycken (30 ^^) som bestämde oss för ett kvällsdopp. Var himla mysigt! Finns inte mycket som slår en svensk sommarkväll med goda vänner.

Jugendbands besök, dag 1 - fredag 1/7

Jag har haft en helt fantastisk vecka med mina kära vänner i Jugendband från Schweiz. Jag spelade ju med dem när jag var där förra året, och efter tolv månaders planering och väntan så kom de äntligen till Sverige! På fredagförmiddagen satte jag mig på bussen mot Göteborg; spänd, nervös och förväntansfull. Efter fyra långa och sega timmar, som inte blev bättre av att tanten bredvid mig inte kunde vara tyst i två sekunder ens, så kom jag fram till Landvetter där vi skulle mötas. Väntade en halvtimme innan Lea och Severine dök upp. De kom med flyget, eftersom de inte kunnat komma med på bussen. Vi väntade lite till, och sedan rullade den stora, röda Baselbussen upp framför entrén. Valentin och Rebeca hoppade ut, och åh, vad fint det var att se dem!

Vi drog snabbt vidare mot Nordstan, där vår första konsert skulle äga rum. Lyckades hitta en parkeringsplats för bussen i närheten, och efter att alla bytt om inne i bussen så kånkade vi våra grejer mot Nordstan. Byggde snabbt upp en provisorisk liten scen, jag hämtade nyckel till ett litet förvaringsrum hos vakterna och sedan var det dags för konsert! Kom faktiskt en hel del folk, och många som gick förbi stannade till och lyssnade. Men jag förstår dem, för Jugendband var ÄNNU grymmare än jag mindes! Helt sjukt duktiga! :)

Vi åt pastabuffé på Pasta Prego i Nordstan innan vi åkte mot Partille och vårt vandrarhem. Var väl helt okej, som ett vanligt vandrarhem. Några stannade kvar där medan vi andra åkte till chaufförernas hotell, checkade in dem och sedan chillade på uteplatsen vid poolen med dricka och kortspel.
Blev lite problemlösning när det visade sig att en av chaufförernas rum inte var städat, men det löste sig rätt snabbt när jag hjälpt till att översätta lite.

Kom hem till vandrarhemmet strax efter midnatt, gällde att sova och samla kraft inför veckan som skulle komma. :)