Such a perfect day!

Oj oj oj, vilken bra dag jag haft! Ett par veckor nu har jag haft ett riktigt flyt, allt har känns lätt och kul, och gått bra. Och idag var en dag som kändes som den storslagna finalen (fast hoppas att det inte var det, att flytet håller i sig!)

Redan imorse när jag vaknade kändes allt fint, trots att jag fick stressa lite, och trots att regnet öste ner utanför. Tog mitt prickiga paraply och mötte Sandra vid bussen som tog oss in till stan där vi mötte Stina och Cassandra. Halloween-klädsel fixades på ett kick, och himla bra blev det! Sandra och jag firade det med en liten second hand-runda, där vi fann den perfekta presenten till en kompis.

Åkte hem, åt god lunch (mitt mest lyckade potatismos ever!) och sedan bokade jag och Sandra resa till Köpenhamn!! Yey! Längtar så sjukt! :) Om ca tre veckor bär det av! Vi ska fika, gå på loppis, kolla in Christiania, promenera i timmar och bara göra saker som vi vill, det har vi lovat oss själva. Hittade ett billigt hostel som verkade grymt och helt okej tågbiljetter! Can´t wait!! :)
Den perfekta dagen avslutades med film med en kompis, och nu ska jag se dagens avsnitt av "Halv Åtta Hos Mig" innan jag somnar.

Imorgon blir det plugg hela dagen, men med en onsdag som denna i ryggen kommer det gå lätt som en plätt! :)

KRAM

Höst i min mobil

Nu är jag här igen, efter ett litet uppehåll! Har haft massor plugg och annat att göra, och som vanligt får bloggen lida lite. Något som alltid följer med mig är dock min mobiltelefon, och någon gång då och då så fotar jag faktiskt med den också. Så jag tänkte vi kunde kila på lite bilder från de senaste veckorna.

Någon har klistrat mustacher på olika ställen på biblioteket. :)

Har varit sjukt fint höstväder i Växjö i ett par dagar nu

Plugg och te en torsdag

Under en paus i grupparbetet testade Anna frisyrer på mig. Bland annat flätor på olika vis

Filip skulle fixa popcorn till filmen.. Gick sådär :P

Idag drack jag te och pluggade lite på Tufvan med Anna och Filip. De har fina tapeter där

Tufvan är sjukt mysigt. Nästan som någons fina vardagsrum. Man kan tex ligga i soffan och plugga ett tag

Fyra år

För exakt fyra år sedan förändrades mitt liv lite grann. (Ganska mycket). Låter dramatiskt, inte sant? Den femte oktober 2007 åkte jag till Schweiz för allra första gången. Och som ni alla vet så har jag under årens lopp hunnit bli smått besatt av detta land. Eller nej, nu ljuger jag. Jag blev besatt redan vid första besöket, och inte smått utan enormt! Om man räknar mitt aupair-år som en gång, så har jag sammanlagt besökt Schweiz sex gånger. Låter inte jättemycket, men som sagt, elva månader är rätt lång tid ändå.

Som en liten hyllning till detta fantastiska land och dess underbara människor kommer här ett litet inlägg (med mååååååånga bilder) om mina Schweizbesök. I kronologisk ordning såklart! (Cause thats how we like it! :P)

5-19 oktober 2007:

Jag åkte för att hälsa på Samuel och bodde hos honom i två veckor. Mest var vi i Zürich, men vi hann även med en tur till Zermatt och Matterhorn med Glaciärexpressen (ett tåg med glasväggar och fönster i taket som åker jättesakta genom Alperna, helt fantastiskt!!) och några dagar i familjen Oberholzers stuga i Engadin i östra Schweiz. (Tänkte skriva Ostschweiz först, men det lät ju för kul :P Hela landet är ju ett ost-land ;) höhö )

Wildberg, där Oberholzers bor :)

Så här såg jag ut 2007, när vi grillade korv i Engadin

Jag och Matterhorn

När jag åkte hemåt igen grät jag en skvätt på flyget (flygvärdinnan trodde jag var förkyld och erbjöd nässpray, haha) och lovade mig själv att snart återvända

Juni 2008:

Och återvände gjorde jag, i juni 2008. Jag, Sandra och Ellan var på tågluff genom Europa, och såklart fick Schweiz besök i ett par dagar. Vi stannade inte länge, men hann ändå med att åka Pariserhjul i Zürich, bada både i Pfäffikon och mitt inne i Zürich, sova på Samuels balkong under bar himmel och bevittna tre stjärnfall och promenera på ett berg och ha snöbollskrig i linne och shorts.

Sommar och snö

När vi så åkte vidare mot Barcelona stannade vi kort i Basel och bytte tåg. Inte anade jag då att staden drygt ett år senare skulle bli mitt hem för elva månader och en plats jag ständigt längtar tillbaka till och känner mig hemma på.

14-21 februari 2009:

Men innan jag "flyttade" till Basel-trakten så åkte jag tillbaka till stugan i Engadin, för att åka skidor en vecka med Samuel, Sandra, Linnéa och Erik. Vi hade himla mysigt i skidbacken, på ett litet fik i lilla stan och i stugan. Sista dagen dissade vi dock backarna och tog det lugnt på ett SPA-bad istället. Helt okej det med, måste man väl säga.

Här sitter vi i februarisolen, alla utom Erik

Se upp i backen! :P

Kramas hann vi också med. Tycker den här bilden är hysteriskt kul :P

Sista dagen var jag sjukt nervös. Innan flyget lyfte mot Sverige skulle jag nämligen träffa familjen Senft för första gången, familjen som blev min gästfamilj. Trodde jag skulle svimma, kissa på mig eller dö (eller alltihop!) men det gick bra, och ett halvår senare satt jag i en bil påväg genom Tyskland för att börja mitt hittills största äventyr.

Augusti 2009- juli 2010:

Tja, här skulle jag kunna skriva hur mycket som helst och visa hur många bilder som helst, men jag nöjer mig med följande. Mitt år som aupair i Schweiz var stundtals jobbigt. Ibland ville jag bara åka hem, jag kände mig som en dålig aupair, att prata tyska gick inte som jag ville, för att inte tala om hur mycket jag saknade min familj och mina vänner. Men året i Schweiz var också det bästa i mitt liv. Det var fantastiskt lärorikt, jag såg och upplevde otroligt många häftiga och vackra saker och jag träffade människor som var helt underbara! Min värdfamilj, min svenska livlina Elisabeth, jag kunde träffa Samuel och hans familj ofta och jag fick ännu en extrafamilj i fina Jugendband.

Här bodde jag

I lilla byn Eiken

Jag och "mina" fina barn, Anna och Michael

Älskade Jugendband

12-19 oktober 2010:

Jag tog tåget till Stockholm och flyget till Schweiz en vecka i oktober i fjol. Var bara tvungen, även om jag egentligen inte hade tid (råd hade jag dock, en gång flög jag till Zürich med mellanlandning i Düsseldorf, fast jag egentligen inte behövde och fick då 300 euro av SAS, som jag använde till den här biljetten. Perfekt :) )
Det var en fin vecka, jag åkte runt mellan värdfamiljen i Eiken, kompisar i Obermumpf och Möhlin och Samuel i Wildberg. Man kan läsa mer HÄR.

Special Guest Ronja :P

6-18 augusti 2011:

I somrass tog jag tåget till Schweiz igen, som ni som läser ibland redan vet. Den här gången hängde jag lite i franska delen också, i Montreux där Sam jobbade. Och så åkte jag runt såklart, till familjen, Jugendband och vännerna. Helt underbart, och som vanligt grät jag en skvätt när jag åkte hem...