Måndag med MMR

Denna måndag visade sig bli mycket bättre än jag trodde när jag vaknade. Ni vet hur måndagsmornar kan kännas, och speciellt om det är en mörk, svinkall novembermorgon. Helst vill man bara göra som katten Figaro i Pinnocchio-filmen, krypa lååångt ner under täcket och somna om. Men, har man åtaganden som väntar så är det bara att resa på sig, sätta ner sina stackars protesterande fötter på det iskalla golvet och börja den nya dagen i så positiv anda som möjligt.
Efter att ha pälsat på mig rejält, och satt fast de nya lysena på min cykel (tack pappa, nu slipper jag smyg-cykla förbi poliserna) så gav jag mig ut i vintern.

Skolan var väl ungefär som vanligt, men självklart var dagen också helt unik , precis som alla andra dagar. Jag och Arvid och Ellan hade två små dispyter, den första utspelade sig på engelskalektionen, då vi skulle ta ställning i olika moraliska dilemman. Det handlade om i fall man skulle kunna tänka sig att ljuga i rätten, om man visste att det var det enda sättet att få fast en välkänd pedofil. Ellan och jag var av uppfattningen att om man har så få bevis att man måste ljuga för att få fast honom, då kan man ju inte heller vara säker på att det är han. Medan Arvid hävdade att vi måste läsa fallet ordentligt för vi kunde bara veta det som stod på pappret och det var att man var säker på att det var han.. Jaja, efter att Arvid talat om för Ellan att han ville slå henne i ansiktet och även använt en svordom (allt framfört på mycket välformulerad engelska, såklart), så försonades vi och återgick till att vara en mycket fredlig och kärleksfull trio. I alla fall under några timmar, fram tills lunchen, då vi började diskutera något om hur mycket luft man kunde få in i lungorna, hur många liter man andas och hur många liter man andas ut. Då var det min tur att fräsa åt stackars lille Arvid. Han hade det inte lätt idag.. Men, allt utspelade sig på ett väldigt vänskapligt sätt och jag tror inte några ömma tår kom i kläm. :)

Efter en seeeg mattelektion, en intressant religionslektion och en tyskalektion med en ovanligt speedad Sandra, var det dags för MMR-möte. Det var ovanligt likt ett möte.. faktiskt. :) Mycket mer organiserat än vanligt och det var väl bra, för vi lyckades ju bestämma saker för en gångs skull. Men jag gillar den andra stilen också, det blir mer som att hänga med kompisarna. och det var exakt vad vi gjorde efter mötet. Vi gick till "hyreshus-pizzerian", som Kajsa så poetiskt döpte den till, och tryckte i oss lite deg med tillbehör, samtidigt som vi diskuterade det mesta mellan himmel och jord. Den hetsigaste diksussionen uppstod nog mellan Lovisa och Ellan å ena sidan och Viktor å andra sidan. Ska man använda våld mot rasism? Viktor menade att man bör göra det när det gått så långt så att det inte finns något annat att göra. Vi använde Schweiz som exempel, där det nationalistiska partiet fick stora framgångar i valet. Lovisa och Ellan tyckte dock att våld aldrig bör användas mot någon. Jag är beredd att hålla med dem. Jag tror inte att våld kan lösa något problem överhuvudtaget. Men även denna diskussion var fredlig, precis som föregående diskussioner denna dag varit.

Och nu sitter jag här hemma, fryser lite trots att värmen är på, och har precis avslutat mina studier av tyska starka verb. Ack, så intressant detta ädla språk är, med sin varierande grammatik och underbara regler.

Förövrigt vill jag bara säga att man borde införa tull på kossor, att jag gärna skulle vilja vara fransk och att november inte förtjänar sitt rykte som en tråkig månad. 

Hasta la vista 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0