helg

Hej igen!
Nu har jag tid att skriva lite. Har nu uppdaterat mig på Facebook, läst mina mail och ättit kvällsmat. Kom hem från en femtimmarspromenad för några timmar sedan; mysigt och skönt att få röra lite på sig!

Tänkte jag skulle berätta lite om helgen för er. Vi börjar väl, helt logiskt, med fredagskvällen.
Jag tog tåget in till Basel vid sextiden och mötte Tobias på stationen. Vi tog en sväng på stan och han visade mig lite olika ställen som han gillade, lite insidertips sådär. Sedan mötte vi upp hans två kompisar; Tschem hette den ena, och den andra uppfattade jag aldrig namnet på ^^
Först gick vi till en bar som tydligen var Basels dyraste (fråga mig inte varför vi gick dit), men det behövde jag inte känna av, för båda mina drickor (en äpplejuice och en Fanta) blev jag bjuden på av killarna; äkta gentlemän minsann ^^
Vi stannade på baren tills typ klockan nio, för då drog musiken igång. Det var flera olika scener utplacerade på olika stället i Basel, och på varje scen spelades olika sorters musik. Tobias och hans kompisar var där för att ta kort, som de sedan får publicerade på internet eller i någon tidning. Därför gick vi runt lite till olika scener. Jag åkte hem vid elvatiden, ganska tidigt. Inte för att jag inte hade kul, men jag var vansinnigt trött, och dessutom var det en smula ansträngande. Folk överallt, hög musik och killarna pratade ju såklart schweizertyska med varandra, så jag hade lite svårt att hänga med i konverationen ^^

Här kommer lite bilder, tagna med min mobil (måste fixa bättre batterier till min kamera, dessa håller bara en dag.. max!)
Så ursäkta kvalitén...


Det här bandet var galet bra, och tjejen som spelade bad var grym! :)


Ja, här står Tobias och fotar..


Efter en lång natts orolig sömn (drömmar om att missa tåget, drömmar om att somna på tåget och åka för långt, ständiga uppvaknanden när kyrkklockorna slog, förvirrade undringar om vart jag befann mig osv osv) så gick jag upp klockan åtta på lördagsmorgonen. Tog mig en dusch, packade ihop lite grejer och begav mig till grannbyn Frick. Där fixade Olga en biljett till Wildberg åt mig (hon betalade den också, merci viel Mal!!!) och jag satte mig på tåget mot Zürich. Där mötte jag Samuel, och vi gick på loppis. Där fanns inte så mycket av intresse dock, mest kläder, så vi gick ganska snart vidare. Tog tillexempel en liten linbana upp till tekniska universitetet:


I linbanan påväg upp för kullen. Varje morgon är den fullastad med studenter; mysigt va?!


Universitetet


Från "skolgården" har man vacker utsikt över Schweiz största stad

Vi fortsatte vår vandring genom staden, och hamnade där man alltid bör hamna på en stadspromenad:


Starbucks såklart! Och att jag fick grädde på min choklad gjorde inte det minsta, det tog Samuel hand om :)

Efter fikan tog vi tåget hem till Samuel, och pausade för en glass på stationen i Fehraltorf. Jag kom på att jag nog måste sluta låtsas att allt är så billigt som det ser ut. Tex så kostade glassen 2 Franken. Wieehieee, bara två, vad billigt!! Fast nej... 2 är ju egentligen 14 spänn.. Helt normalt alltså.. Jag lurar mig på det varje gång jag ska köpa något.. Och att pengarna SER UT som Monopolpengar gör ju inte saken bättre heller. Men som sagt, jag ska sluta låtsas och börja räkna ^^

I alla fall så kom vi hem till Samuel, och gissa vad vi gjorde? Ni som känner oss gissar kanske på "Vänner" och jäpp, ni har rätt. Vi kollade på "Vänner". Såklart! :)
Käkade god mat som Sams mamma gjorde; en sorts paj med spenat och en annan med plommon (joo mamma, jag åt spenat, och jag tyckte om det!)
Därefter blev det en liten promenad i kvällsljuset:


Påväg bort från Wildberg, upp på berget (Sam säger att det bara är en kulle, men för mig är det ett berg! Så det så! )


Solen gick ner över majsfältet...


...och vi parkerade oss en stund på en bänk under ett träd


Där satt jag och såg nöjd ut ^^

Sedan gick vi hem igen, kollade lite mer "Vänner", men gick faktiskt och lade oss ganska tidigt (tiotiden). Vi var båda trötta, och jag tror jag somnade ganska snabbt.

Imorse tog jag tåget hem vid halv elva. Klockan ett var jag hemma igen, och när jag packat upp och bytt om så begav vi oss ut i skogen. Vårt mål var samma ställe som förra gången; den romerska borgen om ni minns, men denna gång gick vi dit. I fem timmar var vi borta, varav ungefär tre var promenad. Tror det blev ungefär en mils gående. Kändes skönt att få röra lite på sig; dessutom var det lagom soligt och varmt, och utsikten var såklart underbar.


Detta är då Eiken, där vi bor. Skogen i bakgrunden är Schwarzwald och ligger faktiskt i Tyskland! Så nära gränsen bor vi! Inte undra på att min mobil får spatt ibland och skickar "Välkommen till Tyskland"-sms till mig ^^

Nu har ni fått min helg. Det var en myspysig, fin, underbar helg. Synd att tiden går så grymt fort! Men nu ser jag framemot en ny vecka!
Ha det fint, mina vänner. Vi höres
Kramar till er alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0