Schweizare...

...är ett konstigt folk! Haha, eller njaa, sååå konstiga är de kanske inte, men vissa olikheter från Sverige har jag minsann lagt märke till.

När de hälsar på varandra är det inte kramar som gäller, som man ofta ser i Sverige. Nope, här tar man antingen i hand (kille och kille) eller kindpussar varandra (tjej och tjej eller kille och tjej) Tre pussar är det som gäller. Till och med små barn hälsar så, på Annas kalas skakade alla hand när de kom och när de gick och dessutom vid presentöppningen då Anna tackade för paketen.

Kickboard är cooooolt. Eller i alla fall inte helt ute. På tågstationen ser jag ibland riktiga affärsmän iklädda kostym och bärande portföljer, med en kickboard i handen. När tåget stannar hoppar de av och rullar iväg. Praktist? Javisst! Ser kul ut? Verkligen!! :)

Det är helt klart mer liberalt här när det kommer till tobak och sånt. Jag tycker att jag oftare ser folk i min ålder som röker här, och ibland kanske något annat än vanliga cigaretter... Inte för att jag är värsta insatt, men jag tycker mig ibland kunna känna underliga dofter när jag går förbi någon med cigg i handen. Dessutom är det mer öppet så, till exempel ligger det ett café vid min skola som jag går förbi på hemvägen. Där står det en vattenpipa på varje bord, och det är alltid fullsatt. Något sådant har jag aldrig sett hemma.

Schweizare gillar sina klockor, och att bestämma tider. När barnen har vänner här så bestämmer man redan innan de kommer vilken tid de ska gå igen. Och har man bestämt en viss tid så kommer man på den tiden, varken tidigare eller senare. Därför är det så bra att kyrkklockan slår typ hela tiden, för så vet man alltid vad klockan är.
Det kan bland annat vara bra att veta eftersom man då vet om man till exempel kan gå och handla eller inte. Affärerna har nämligen lunchstängt. Och dessutom, såklart, stängt hela söndagen.

Sååå, det var lite saker jag tänkt på bara. Små observationer sådär.
Nu över till dagens händelser:

Egentligen inte så mycket. Var med Anna till byn Frick, där hon från och med idag tar fiollektioner. Trots att fiol kanske inte är mitt favoritinstrument så fick jag världens nostalgikänslor. Jag längtar efter att få spela och saknar att ha ett piano, att gå till musikskolan och att spela med Saxess...
Efter att sprungit oss svettiga geom Frick för att hinna med tåget (man behöver typ bara springa ett steg, det är fortfarande över 30 grader här om dagarna) så kom vi hem, bytte om från svettkläder till mindre svettiga kläder och käkade mat.
På kvällen kom en kille som heter Tobias förbi. Hans lillebror var på Annas födelsedagskalas, och då tyckte hans mamma att vi borde lära känna varandra. Han är fotograf och kommer därför in gratis på en massa klubbar och sånt. Nice! Vi satt och snackade lite, det blev såklart lite konstigt ibland, lite krystat sådär, men han  var trevlig :)
Vi bytte mobilnummer, och på fredag ska vi gå på nån festivalgrej i Basel med två av hans kompisar! Wieehiee, säger jag. Trevligt att  få lite jämnåriga att umgås med :)
Dessutom har jag blivit inbjuden till en fest också. Samuels kompis Nadine ska tydligen till Australien några månader och hon bjöd in mig till sin avskedsfest. Trist med avsked, men riktigt roligt att hon bjöd mig! Såklart tackade jag ja. Så den femte september blir det att åka till Wildberg :)

Nu ska jag nog gå och sova, imorgon blir den tidigaste dagen. Klockan 6.45 ringer väckarklockan. Men jag har det rätt bra, vid halv nio-tiden kan jag gå och sova igen. Ända till tolv om jag vill ^^
Natti natti på er, och ha det bäst!
Kram


Kommentarer
Postat av: Christine

Hejsvej!



Kul att du börjar få lite kontakter med andra ungdomar!! Ha det så bra och jag älskar dig!!



PUSSSSSSSS



Mutti

2009-08-19 @ 19:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0