Städer

Jag har egentligen inte så mycket att skriva nu. Det flyter på, så att säga. Ikväll åt vi framför TV:n, för familjen ville visa mig bilder från när barnen var små och så. Vi käkade couscous, med broccoli! Det ni! ^^ Till efterrätt glass såklart. Vi äter glass typ varje dag.... Uj uj uj, vad tjock jag kommer bli! Sedan somnade Anna med huvudet i mitt knä <3 Jag är redan kär i den ungen!

Men, som sagt var; egentligen hade jag inte tänkt göra något inlägg nu, eftersom inte så mycket har hänt. Men sen snackade jag med Kajsa på MSN, och hon berättade för mig att det tydligen är en hel del folk som läser och gillar min blogg. Och er kan jag ju inte lämna utan inlägg! :)
Så då tänkte jag att eftersom jag ju faktiskt håller på att upptäcka en ny stad, så kan jag ge er min lista på mina fyra favoritstäder.

Here it comes:

PARIS

Paris såklart! Hur kan man INTE gilla Paris?
Var där förra sommaren med Sandra och Ellan, på tågluffen och det var hur toppen som helst!
Min favoritplats är nog Sacre Coeur, den är overkligt vacker utanpå, och att sitta därinne och bara vara var riktigt fint. Dessutom ligger den ju i Montmartre, där stämningen är sådär typiskt fransk; med gatukonstnärer, gallerier osv.
En annan höjdpunkt, både bokstavligt och bildligt talat, var att stå uppe i Eiffeltornet mitt i natten och titta ut över ett glittrande Paris. Ren lycka!


Jag utanför Notre Dame


STOCKHOLM

Vår egna huvudstad är grymt vacker, tycker jag! Läste en tidning här i Schweiz som hade Sverige-special med bland annat ett stort reportage om Stockholm. Sjukt fina bilder! Om man är på rätt ställe; Djurgården, Söder (med alla fina små secondhandaffärer) och Gamla Stan (trots turistfällorna) så finns det mycket fint. Det är en grön och blå stad, med grönska och vatten, och ibland, som tillexempel på Mosebacke, känns det nästan som om man vandrar runt i en idyllisk småstad med färgglada trähus.
När jag var i Stockholm sist satt vi på en gräsmatta vid vattnet med utsikt över Gamla Stan och lyssnade på livemusik från Mosebacke varje kväll. Finare än så kan man nästan inte ha det!


Mosebacke



BERLIN

Berlin var lite av en överraskning, måste jag säga! Innan jag åkte dit hade jag förutfattade meningar; såklart! Jag såg framför mig en grå stad där man nästan kunde ta på pessimismen och depressionerna. Och visst; det finns färggladare städer, ingen tvekan om saken, men Berlin är faktiskt en sjukt intressant och myllrande stad. Jag vet få städer som han så mycket historia; den finns bakom varje gathörn. Men samtidigt kändes den modern och rolig.
Min favort här är Kaiser Wilhelms Gedächtniskirche, en trasig kyrka. Den bombades under andra världskriget och står kvar som monument. Det är otroligt vacker, speciellt om natten.
Annat man måste se är såklart Brandenburger Tor, resterna av muren, judiska museét, Checkpoint Charlie och så tycker jag att man också ska ta en tur till Pottsdam. Väldigt fint!
Tips för kvällen är ett ställe som heter Vapiano; det är en restaurang och bar, ligger på Kurfürstendamm nånstans ^^


Gedächtniskirche




LONDON

London har jag bara besökt två dagar, när jag var på språkresa i England. Därför har jag inte hunnit upptäcka staden helt än, och det är därför den kommer som nummer fyra. Hade jag haft mer tid så hade den säkert kommit högra upp, för jag gillade skarpt känslan där!
Musicals, Hyde Park, Camden Market; det finns massor att göra.
Madame Tussauds kan man dock hoppa över. Visst var det lite coolt, men alldeles för mycket folk för att det skulle kännas värt det. Så har man inte tur och kommer på en dag med lite folk så tycker jag man kan låta det vara.
Jag gillade däremot Hyde Park, där jag åt min medhavda lunch.
Och för inbitna Harry Potterfans är detta ett måste:


Perrong 9 3/4 på Kings Cross


Thats that! Det finns såklart en hel massa anra städer jag gillar, tex;
Zürich, Barcelona, Rom, Wien, Zagreb och såklart Basel numera.
Det svåra är att rangordna, eftersom alla har sin egna charm.

Nu är det hög tid att sova. Godnatt och dröm sött om resor i stora vida världen. Det ska jag göra i alla fall
Natti!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Efter att du & jag gjort London osäkert finns det nog ännu mer att skriva om staden!! ;P

2009-08-14 @ 09:29:58
Postat av: Bosse

Kul att Anna och du gillar varandra så bra! Hur funkar det med Micha då?

Känns som om den här bloggsidan är väldigt välbesökt!!! Kul va?

Kul att se dig på webkameran igår kväll!



Puss,Puss



Papi!

2009-08-14 @ 09:32:14
Postat av: Jessica

Alla dina inlägg är så mysiga! Hoppas att du har det bra,men det verkar det som :) Kram

2009-08-14 @ 13:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0