Zeit vergeht so unglaublich schnell!!

Ja, nu har jag varit här i tre hela dagar. Det är en konstig känsla. Det känns å ena sidan som om jag kom igår, å andra sidan som om jag alltid varit här. Eller njaa, jag blir fortfarande fövirrad ibland; fattar ingenting, undrar vart besticken finns, och nya rullar med toapappar, var hittar jag sånt?  Men jag känner mig inte heller rädd för att fråga, vilket jag trodde jag skulle göra lite.

Idag fyllde Anna åtta år. Dagen började med att jag följde henne till skolan och hjälpte henne med alla Kinderägg som hon hade med sig. Här är det tydligen så att man tar med sig något till klassen och bjuder på när man fyller år. Efter det tömde jag diskmaskinen; vilket tog en evighet eftersom jag ännu inte har koll på var alla saker ska vara ^^
Därefter tog jag tåg och buss in till Basel för att köpa min skolböcker! :)
Jag visste ungefär vart bokhandeln låg, men jag gick ändå lite vilse. Precis när jag sa till mig själv; "Nu frågar jag någon" så tittade jag upp och fann mig själv stående... utanför bokhandel såklart! Den var sjukt stor, men jag frågade en tjej därinne och hon tog fram böckerna åt mig. "Deutsch als Fremdsprache - Niveastufe 2 - Haupkurs" heter de. Verkar rätt bra, har inte hunnit läsa så mycket i dem än.
När jag kom hem åt vi lite lunch, för då hade Anna kommit hem från skolan, och Olga var hemma från jobbet p¨å lunch. Christian har varit hemma denna vecka, men han håller på med renoveringen, så mestadels av tiden spenderar han högt uppe på vinden och det enda som märks av honom är när han drar igång borrmaskinen eller nåt ^^
Vi käkade majskolvar som familjen odlar själva. Smakade fint!
Därefter skrev jag en liten text om Motala; vilket var en del av läxan som jag har till imorgon. Vi ska skriva en guide över vår hemstad, med beskrivningar av tre till fem sevärdheter.. Hmmm, Varamon och kanalen... och???

Anna fick en cykel i födelsedagspresent, så vi var såklart tvungna att ta oss en tur. När vi cyklat typ en kvart hemifrån hoppade kedjan på min cykel. Jag försökte faktiskt fixa det, men det gick verkligen inte! Så, jag fick sparka mig hemåt, och gå i uppförsbackarna, medan Anna cyklade saaaaaakta brevid. Det var extremt varmt, typ 25 grader, så jag var en smula svettig vid hemkomsten! Resten av eftermiddagen tillbringade vi med Annas och Michis kompis Vanessa i vår trädgård. "Wer hat Angst von schwartzen Man?" och kurragömma varvades med lite gos med kaninerna och kortspel där reglerna ändrades hela tiden. Myspys! Anna och jag tog även en sväng till biblioteket (japp, Eiken har bara 2000 invånare, men de har faktiskt ett bibliotek. I och för sig det minsta jag någonsin sett, men fint var det!) Vi lånade en film, och jag hittade en bok som jag tänkte försöka mig på. Får väl se hur det går!

På kvällen var jag själv med barnen en stund,  Olga och Christian var och lämnade blod. Vi tittade på filmen (som var usel, det var hundar som pratade tyska,.. :S) och Anna fick födelsedagspresent av mig. Massor av kritor och en fin målarbok. "Åhh, danke danke dank", var hennes reaktion, och därpå följde en hård kram. Hon är så mysig, den ungen! :)

Nu är jag stuptrött, och imorgon är en ny, hektisk dag. Jag måste bland annat göra klart min tyskaläxa innan jag ska på lektion på kvällen, så det är bäst jag lägger mig nu!
Skriver snart igen, nu funkar ju mitt internet som det ska!
Jippie!

Sov gott!

Kommentarer
Postat av: izabelle

det verkar passa dig som handen i handsken ronja! vad glad jag blir när jag läser om allt. det är som att läsa en bok. jag kan inte riktigt fatta att du är där och gör alla de här sakerna! :) nu kommer jag bli en aktiv läsare här. barra så du vet :) kraaam

2009-08-11 @ 22:54:08
Postat av: Ronja

Haha, nej, ibland fattar jag det inte själv. Varje morgon när jag vaknar tror jag först att jag är hemma i Motala, så då blir jag alltid lite förvirrad. ^^



Kul att du hittat hit förresten! :)

Ha det fint

kramar!

2009-08-11 @ 23:17:02
Postat av: Elin

KINDERÄGG!! jag har faktist kvar vår gammla sammling i min lilla byrålåda :) hoppas allt är bra!



KRAMAR Elinzzky

2009-08-12 @ 19:47:32
Postat av: Elin

KINDERÄGG!! jag har faktist kvar vår sammling i min lilla byrålåda :) Hoppas allr är bra med dig Kronja! <3



Många KRAMAR Elinzky

2009-08-12 @ 19:49:21
Postat av: Elin

KINDERÄGG!! jag har faktist kvar vår samling i min lilla byrålåda :) Hoppas allt är bra med dig Kronja! <3



Många KRAMAR Elinzky

2009-08-12 @ 19:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0