Filmer

Nu har jag piggnat till lite, med hjälp av ett bubbelbad och en stor "balja" o'boy.  :)
Sitter och tittar på femte Harry Potterfilmen. På torsdag ska jag gå på bio och se nummer sex tillsammans med mamma och min syster, så jag måste ju uppdatera mig lite.
På tal om filmer så tänkte jag tipsa om några bra filmer.
Utan inbördes ordning, here it comes:

"Le Fabuleux Destin d'AméliePoulain" / "Amélie från Montmartre"

Det här är nog min favoritfilm. Har sett den typ 20 gånger, minst! Det är en fransk film som handlar om en ung kvinna, Amélie, som bor i Paris.  Hon lever ett ganska ensamt liv, men en dag hittar hon ett fotoalbum på gatan, och det ändrar allt. "Amélie" är en fin film, en orange film, en film som tar en bort från en tråkig dag och som alltid gör en glad.





"Ensamble cést tout" / "Tillsammans är man mindre ensam"

Ännu en fransk film med Audrey Tautou. (Ni fattar min filmsmak va? :P)
Innan jag såg filmen läste jag boken, och ni vet hur det brukar vara, boken är i 99 % av fallen bättre. Men "Ensamble cést tout" är precis lika bra både som bok och som film.
Den handlar om några människor som utåt sett inte verkar ha mycket gemensamt. På grund av olika omständigheter så delar de lägenhet i Paris, och man får följa dem under ett år. Fantastisk film, och det blir ju inte sämre av att han som spelar Franck är riktigt snygg ^^




"Benjamin Buttons otroliga liv"

Häromdagen såg jag och min syster "Benjamin Buttons otroliga liv", och jag skrev direkt upp den på min filmer-jag-vill-ha-lista. Trots att den var lång så satt jag som fastklistrad hela tiden, och det säger mycket, för jag blir alltid otålig när jag kollar på film. Filmen handlar om Benjamin Button, som spelas av Brad Pitt, som föds som åttioåring, och sedan blir yngre och yngre. Samtidigt som det är en originell och väldigt spännande filmidé i sig självt så är det också en väldigt fin kärlekshistoria.




"Chocolat"

Åhh, jag vill också ha en chokladaffär i en liten fransk stad! Det är vad den här filmen handlar om. En kvinna och hennes dotter kommer till en grå liten by, där allt och alla styrs av borgmästaren och hans stränga gudstro. Men när byn får besök av först Vianne och hennes dotter och sedan även pirater börjar byborna förstå att det finns mer än fasta och kyrkobesök. Underbar film, och man blir grymt sugen på choklad! ^^ Och så är ju Johnny Depp med också! :)





"Charlie and the chocolatefactory"/ "Kalle och chokladfabriken"

Ännu en film med Johnny Depp som handlar om choklad. Haha, jag har verkligen en bestämd filmsmak!
Den här boken var min favorit när jag var mindre, och när filmen kom var jag såklart spänd på den. Såg den med familjen och jag var den enda som gillade den.  Den är lite konstig, det erkänner jag, men det är ju det som är dess charm!
Handlar om Charlie Bucket, vars fattiga familj bor i en liten stad som domineras av den mystiska chokladfabriken, ägd av den underlige mannen  Willy Wonka. En dag sprids nyheten att Wonka har gömt fem gyllene biljetter i sina chokladkakor, och de barn som hittar dem ska få besöka honom i hans fabrik. Lyckan är såklart total när Kalle hittar en av biljetterna, och ett makalöst äventyr i fabriken väntar.




Det finns såklart en hel massa mer filmer som jag gillar, men nu orkar jag inte mer ^^ Tog en jäkla tid att skriva, hitta bilder och ladda upp allt.
Så, sätt er och kolla film nu!
Kramhej

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag måste hålla med dig om de flesta filmerna i ditt inlägg :)

2009-07-20 @ 13:13:22
Postat av: JILL

Benjamin Button är så otroligt bra!

2009-07-20 @ 20:55:17
Postat av: Ida

Jag vill också se Benjamin Button, måste nog hyra den eftersom ni tycker att den är så fantastisk.

2009-07-20 @ 22:44:31
Postat av: Ronja

Det måste du göra! Den är grym! :)

2009-07-20 @ 23:57:47
Postat av: bellablomma

jag vill bara dö varje gång jag ser ensemble c'est tout. .så bra är den :)

2009-10-13 @ 23:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0