Min tyskagrupp

Finns det något bättre en regnig måndagkväll i november än en Starbucks hot chocolate to go? :)


Inte bästa bilden, men självutlösare är inte helt lätt!!

Idag gav jag mig alltså ut i regnet och åkte till tyskan. Det var ungefär som vanligt, rätt trist. Men jag tror inte att jag har berättat ordentligt om mina kurskamrater, eller hur? Här kommer en liten presentation!

Halil: Kommer från Turkiet, bor nu i Tyskland (men har kortare resväg till Basel än vad jag har). Skulle säga att han är i 30/35årsåldern. Han kan mycket, men säger inte så himla mycket på lektionerna. När han väl säger något så är det dock nästan alltid rätt, och smart.

Charles: Kommer från Frankrike, och är nog äldst i gruppen. 50årsåldern kanske. Pratar med finaste brytningen, men är ibland lite svår att förstå. Han tar gärna diskussioner med lärarna, även när det är uppenbart att han har fel. Är dock lite av gruppens filosof, och lyckas alltid vända på saker och ting så att det blir bra till slut.

Frederique: Kommer från Geneve, hon är alltså en schweiziska som måste gå på språkkurs i sitt eget land. Schweiz är underligt när man tänker efter. Hon är kanske i 25årsåldern och har också härlig, fransk brytning. Hon är den som frågar när ingen fattar, och behöver ganska mycket tid på sig för att förstå när läraren förklarar. Men hon ger sig inte, och det är bra för oss andra också (vi som inte heller fattar men som är för fega för att säga det)

Rossella: Italienska, som kanske är runt 30. Hon fick barn för tre veckor sedan och var därför borta från de första två lektionerna (gick även i min förra grupp och var då höggravid). Hon pratar tyst och mumligt, så ibland fattar man inte vad hon säger, men hon kan mycket och när hon väl pratar så man hör så säger hon bra grejer. Jämför ofta Schweiz med Italien, gärna till Italiens fördel ^^

Galmira: Hon kommer från Kirgizistan (det är okej att inte ha full koll på det landet ^^) (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirgizistan). Är kanske typ 30 år hon med, och pratar en massa! Hon är duktig, och gillar nog att visa det med. Ingen annan får en syl i vädret när hon sätter igång, och ibland får till och med läraren avbryta och säga att vi andra med ska få chansen att säga något. Förhoppningsvis lugnar hon ner sig lite snart.

Cindy: Den enda som jag vet exakt ålder på (29). Hon kommer från Singapore och har sjukt rolig brytning! Hon har engelska som modersmål och det hörs verkligen! Ibland fattar man inte vad hon säger på grund av brytningen! Hon är dock väldigt trevlig, vi brukar jobba ihop och hon är väldigt intresserad av Sverige ("För att svenskar är så vackra!!")

Tjaa, det var min lilla grupp det. Ibland kan de vara lite irriterande (sååå långsamma ibland!) men för det mesta trivs jag med dem.

Nu ska jag hoppa i säng. Lång dag imorgon igen. Sov gott!
Kram

Kommentarer
Postat av: Christine

snygging!!!

2009-11-03 @ 22:00:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0