Taizé

Imorse var jag ute och gick en sväng (klockan åtta!! ^^). Det var en fin promenad på flera sätt, bland annat för att jag hittade ett riktigt joggingspår! :) Men det var inte det jag ville skriva om nu. Nej, det jag tänkte mest på under mitt promenerande var vädret. Det var kallt (3 grader), strålande sol och hög, klar luft. "Oh nej", tänker ni. "Ska hon hålla på och vara svensk och snacka väder nu?" Ta det lugnt säger jag då. Vädret är inte poängen. Det är bara det att vädret påminde mig om Taizé. Kallt men soligt. Eftersom det finns en del som inte känner till Taizé så tänkte jag berätta lite om det.

Taizé är egentligen en helt vanlig, fransk liten by, belägen på en kulle. Det som gör Taizé ovanligt är att där finns ett kloster. Men inte vilket kloster som helst. Detta kloster är öppet för alla. Inte så att man måste bli munk eller nunna alltså, utan det är öppet för besök. Man kan alltså tillbringa ett par dagar eller en vecka där, vilket jag har gjort två gånger. På hösten är det ungdomsvecka, och då kommer flera tusen ungdomar från hela världen, och det är hur härligt som helst! Man lever ganska enkelt, bor i baracker, äter alla måltider utomhus, gör alla aktiviteter i tunna tält m.m.
Men det är underbart!

Dagarna börjar med att man går i kyrkan, vilket inte är som det låter. Taizékyrkan är en ovanlig kyrka. Man sitter på golvet och gudstjänsterna består endast av sång, varvat med tystnad. Sedan är det frukost i det fria; varm choklad eller te, en baugette och en liten bit mörk choklad.
Sedan har man aktiviteter i olika grupper (som man blir indelad i när man kommer). Oftast jobbar man med något projekt som ska vara klart i slutet av veckan. Ibland är det också Bibelstudier (på ett roligt sätt) som leds av en av bröderna. ( de är alltid med på massa grejer, inte så att de håller sig undan från besökarna). Sedan lunch, återigen utomhus, och en till gudstjänst. Eftermiddagarna kan innehålla lite allt möjligt, tex städning eller mer Bibelstudier. På kvällen är det mat igen, och ännu ett kyrkobesök. Kvällsgudstjänsten är alltid bäst, för då får man stanna hur länge man vill efteråt, sjunga, bara vara, prata med bröderna eller vad man känner för. Sena kvällar och nätter tillbringar man på cafét Oyak, där alla samlas, sjunger, spelar gitarr och dricker varm choklad. Helt enkelt härlig stämning! :)

Här kommer lite bilder från senaste resan dit, 2006. Börjar bli dags för en till snart, tycker jag!



Kyrkan är väldigt speciell :)



Livet i en barack :) Hur mysigt som helst!!


Mer kyrka


Taizé på håll


En typisk Taizémåltid. Ingen kulinarisk upplevelse precis, men det har sin charm det med :)


HÄR kan man läsa mer om Taizé :)

Kommentarer
Postat av: Christine

Hej gullet!

Hänger gärna med nästa år , om du vill.

Pussss

2009-11-06 @ 14:02:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0