Komma ikapp

Hej på er!

Nu tänkte jag ta sista rycket och komma ifatt mig själv här i bloggen. Har ju inte berättat om alla dagar fram tills nu.

Sist jag skrev ordentligt handlade det om lördagen den andre januari.
Så nu tar vi söndagen.

Jag, familjen och en tjej som heter Szandra (som kanske skulle bli aupair här efter mig, fast nu blev det inte så, men hon blev vän med oss i alla fall) åkte till Schaffhausen. Det är både en kanton och en stad.
Vi började vid Rheinfall, som är precis vad det låter som, nämligen ett vattenfall i floden Rhein. Det är inte så lätt att förklara i ord, så jag gör det i bilder istället :)






Sedan åkte vi in till stan Schaffhausen. På Jugendbands förra konsert spelade vi en låt som heter "Auf des Munots". Munot är en kyrkklocka som gjordes 1589 och fortfarande ringer man för hand i den. (Den enda i Schweiz som inte är automatisk)  och självklart gick vi upp i tornet. :) Det var riktigt fin utsikt därifrån, och vi fick höra klockan slå också. :)

 



Utsikten halvvägs uppe i tornet



Högst uppe i tornet fanns färgade glasrutor, perfekta att fota igenom :)


Förutom att vara uppe i Munot så strosade vi lite genom Schaffahausen och en till stad som hette Stein am Rhein. Bland annat fick en chokladaffär med mer än 300 schweiziska chokladsorter besök av oss, och jag fick välja vad jag ville som lite tidig födelsedagspresent :) Yey!!!


Sedan blev det alltså min födelsedag på riktigt. Fick paket av familjen på morgonen (resecheckar för mer än 800 spänn (!!!) och mer choklad) :) och sen ringde mamma och pappa. Tyvärr brusade det massor i telefon, men lite av vad de sa (och sjöng) hörde jag allt :)
Hela dagen strömmade det sedan in grattishälsningar, så himla fint!! När jag lite snabbt räknade samman facebookmeddelanden och sms så blev det över 50 stycken!!!!! Galet!! :)
Blev väldigt rörd och glad såklart!
Som jag skrev lite kort så fick jag överrraskningsbesök också! Helt plötsligt ringde det på dörren. Eftersom jag antog att det var grannen eller så så blev jag väldigt förvånad när Anna ropade att det var till mig. Ute på trappen stod Caro (trumpet), Fabienne (klarinett) och Rebeca (trumpet) från orkestern och sjöng Happy Birthday. :) <3
Självklart bjöd jag in dem på te och kakor, och vi hade jättemysigt. Vad jag fick av dem kan ni se i inlägget innan, och jag vann faktiskt sex Franken på lotterna, yey! (ca 42 spänn :P).

Idag var vanlig tisdag. Ledig förmiddag, Annas fiollektion på eftermiddagen, slapphet med bok och dator. Klockan 20.00 var det rep med orkestern, och jag överöstes av kindpussar och gratulationer när jag kom. Tydligen hade ryktet om min födelsedag spridit sig snabbt :P

I den här orkestern är det tradition att den som fyllt år får välja en låt att avsluta repet med, och sedan "dirigera" den (dvs säga "ett, två" och vifta lite med händerna) Så det fick jag också göra.
Efteråt gick vi till "Adler" en pub/värdshus/fik, där vi drack varm choklad/kaffe/fanta/cola/ öl osv. Och innan jag visste ordet av försvann min nota och när jag lite diskret började leta efter den så såg jag Valetin sitta och vifta med den och le lite.. Jaha, tack då! :) Haha, börjar bli en vana att bli bjuden av massa folk på allt! De är verkligen generösa så, schweizarna!

Men titta, nu är vi ju framme vid nutiden igen! Toppen! :)
Nu ska jag sova
Hoppas ni alla har det bra!
kramar

Kommentarer
Postat av: christine

Hejsvej!

Vilken trevlig frukostläsning! Jag sitter här, alldeles ensam, övriga sover. Det är minus 16 grader ute och jag ska snart åka till kören. Underbart att börja dagen med att läsa din blogg.

Kram från mamma

2010-01-06 @ 08:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0