Paris dag 2; 13 maj 2010

Bosse om Paris dag 1; 12 maj 2010:
Sen då! vad hände sedan, vi vill veta mer!

Ja du, Papi, sen sov vi. :P
Jag och Ellan på en 1,20 luftmadrass och Samuel på en egen madrass.

Men dagen efter, torsdagen den 13 maj började vi med frukost, på golvet såklart. Precis som det ska vara när man lever bohemliv i Paris.

Frukost

Sedan gjorde vi en såkallad "free tour". Det går ut på att studenter som bor i staden gör en rundtur med turister på ett par timmar (vår tog 3,5) då man går runt och tittar på alla sevärdheter och får höra om historien bakom. Det är helt gratis egentligen, men på slutet kan man lägga så mycket dricks man vill. Superbra idé för oss fattiglappar, och dessutom väldigt intressant och kul!

Vår guide

Här försöker de skydda det franska språket mot fiender, såsom engelskan

Louvren

Efter rundturen kollade vi lite i coola secondhandaffärer där Ellan och jag köpte varsinn sjal och hon även en klänning. Sedan gick vi till ett konstmuseum som heter Centre Georges Pompidou och tittade lite på deras utställningar. Bland annat en om feminism och en med collage. Själva huset där museet var var riktigt speciellt:

Konstmuséet. De röda grejerna är rulltrappor mellan de olika våningarna

Vi hade vandrat genom Paris och i affärer och på museum; inte konstigt att vi var lite trötta efteråt! Så vi åkte hem till Ellan och kollapsade på madrasserna. Lagade lite pasta med tomatsås på hennes lilla kokplatta :)

Samuel och "fisk i cognac-färgad eau-de-cologne" hjälptes åt med maten :)

Åhh... Allt blir liksom godare på golvet, det är sant!

På kvällen var Ellan tvungen att plugga lite inför nästa dags prov, och Samuel och jag fick lite rastlöshet i benen, så vi två tog en promenad i kvarteret.. Den slutade på McDonalds och med varsinn glass... :P Köpte med en hem till Ellan också som somnat över läxböckerna.. Stackarn, det tar på krafterna att ha besök ^^

Men hon piggnade till lite efter glassen och resten av kvällen satt vi bara uppe och pratade.

One night in Paris

Imorgon får ni höra om fredagens äventyr. Du får ge dig till tåls, papi ;)