Djur, Tempel och annat skoj

Jag har aldrig varit en stor djurvän. Vår katt Knutte älskar jag, men det är ungefär allt. Jag visste ju att det finns mycket djur i Indien, och att det är äckliga sådana. Låt mig lista de djur jag sett hittills:
kackerlackor, spindlar, myror, ödlor, kor, hundar, katter, en två meter lång orm, mygg, ekorrar och ett konstigt djur som ingen visste vad det var. Det har ändå gått över förväntan! Klart att det inte är så fräscht att jaga kackerlackor i rummet på kvällen eller hitta en död ödla som blivit middag till ett gäng myror precis bredvid min säng, men sova måste man så det är bara att blunda och gå och lägga sig. 
 
Låt mig nu berätta om den tid som förflutit sedan mitt senare inlägg. När jag slutade sist var det kvällen innan vi skulle åka till Pondicherry och handla. Det var en ganska galen upplevelse. Började med en guppig bussfärd på ca en mil i en abbonnerad buss. Väl framme i staden blev vi rundvisade av vår lärare Tanya, med pauser i vissa affärer för shopping. Jag hade med mig 1000 svenska kronor i kontanter. Detta räckte till: sju vykort, två små mobilväskor, tre par byxor, tre sjalar, en kjol, en present och lunch. Väl hemma igen kunde jag konstatera att plånboken fortfarande var ganska tjock av sedlar. Så billigt är det alltså här! Kommer inte riktigt över det...
 
Pondicherry var smutsigt, högljutt, varmt, fullt med folk, mopeder och bilar som körde hur som helst och även en hel del tiggare. Men det var också en ganska underbar stad på sina vis. Mycket färger, vackra tyger, vänliga människor, kreativa lösningar och liv helt enkelt! Innan shoppingen passade vi på att besöka elefantguden Ganesha i hans tempel. Det var en ganska spännande upplevelse. Inte som en europeisk kyrka precis. Här var det mycket folk, högt ljud, mycket som pågick på samma gång. För 10 rupiees (lite mer än en krona) kunde man gå in i den innersta, heliga delen av templet där guden faktiskt bor. Det ville några av oss göra, så vi köpte en korg med blommor och frukt att få välsignad. Sedan gick vi in till prästerna som alla tillhör den högsta kasten. De tog emot våra gåvor och lade in dem till guden medan de rabblade böner eller liknande. En gammal man jobbade med att knäcka alla kokosnötter som folk hade med sig. Det var mycket folk där med och mycket ljud och inte alls så "mystiskt och heligt" som jag föreställt mig. När alla gåvor välsignats och vi donerat 20 rupiees fick vi tillbaka vår korg och välsignades av prästen med varsinn vit prick i pannan. 
 
Innan templet
 
Resten av dagen tillbringade vi med att shoppa lite till. På kvällen anlände den amerikanska klassen som vi ska jobba med under vår tid här. Blir spännande att lära känna dem. 
 
Idag har vi ägnat dagen åt en föreläsning om filosofin bakom Auroville (ganska flummigt, VÄLDIGT intressant!) Det handlar mycket om att förverkliga sig själv, om att göra världen en bättre plats genom att jobba med sig själv, sitt inre och hur man behandlar andra. 
Vi har också varit på Auroville orientation. Vi delades in i grupper och fick uppgifter, som tex att köpa kakor på ett visst ställe. Vi åkte runt på våra mopeder och fösökte hitta alla platser. Det var kul, och väldigt lärorikt! Nu kan vi hitta en del själva! :) 
Dagen avslutades med ett besök på "Solitude", en organisk farm som vi bor grannar med. Ägaren visade runt oss och bjöd oss sedan på middag med ingredienser från gården. Till och med oljan som maten stektes i var gjord av växter därifrån. Denna gård är ett av kommunikationsprojekten som vi kan välja att jobba med sedan. 
 
Nu är det dags att gå och sova. Imorgon ska vi besöka stadens soptipp.. Vi får väl se hur det blir. 
 
(Egentligen vill jag lägga upp fler bilder, men internet här är riktigt segt. Ni får kolla facebook helt enkelt, och kanske kommer mer bilder här senare) 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elaine & Bengt-Olof Hjertberg

Mormor bara säger ooorrrrmmm ...så hemskt men den var väl på avstånd. Fota alla djur... Kramar Mm&Mf

2012-12-20 @ 17:46:56
Postat av: Anonym

Åh vad spännande allt låter!! Akta dig bara för alla läskiga djur...men det behöver jag väl inte uppmana dig till!! miljoner pussar och kramar till dig <3 mami

2012-12-21 @ 12:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0