London, day one, 28 januari 2012

För ett tag sedan var jag i London med min fina fmailj för att fira mammas födelsedag. Flyget gick på eftermiddagen den 27e, men eftersom vi landade sent tänkte jag börja min lilla London-berättelse den 28e istället.

Vi började med frukost och kart-check innan vi begav oss mot tunnelbanan. Hade köpt Oystercards som vi kunde åka hur mycket som helst på, himla smidigt! Första stoppet var Camden Market. Vilket ställe! Hur mycket saker sm helst, och massor att fotografera! Lite shopping blev det, bland annat en liten tavla till min lägenhet och vykort.



Crazy Camden

Lunchen intogs även den i Camden innan turen genom den engelska huvudstaden fortsatte. Det blev mycket tunnelbane-åkande under dessa dagar, och jag måste ge tunnelbanan ett bra betyg. För det mesta rent och fräscht, man fick nästan alltid sittplats och jag kände mig tryggare där än i Stockholms tunnelbana.


Syster på Leicester Sqare tunnelbanestation

Nästa stopp blev Picadilly Circus. Ett "must see", även om det inte är lika imponerande som det ser ut på bilder och filmer. Vi hade dock ett bestämt mål, nämligen den gigantiska M&M-butiken vi blivit tipsade om. Helt galet! Fyra våningar med godis, och galet hög musik. Kändes lite som en galen, parallell verklighet. Det bästa var alla rör med M&M:s i olika färger där man drog i en spak och på så sätt fyllde på sin godispåse. Påminde om Kalle och Chokladfabriken litegrann.


Avdelningen med blå/lila M&M-rör


Efter en paus för en dricka och för att vila benen på ett café i närheten drog vi vidare mot Westminster, för att kolla på Westminster Abbey, Big Ben och övriga turistattraktioner. Detta var det enda stället som jag upplevde som fullsmockat med folk. Annars var det överlag väldigt lugnt för att vara en storstad. Antar att det var för att det inte precis är turistsäsong.


Big Ben

Vi började vi det här laget bli lite trötta i ben och axlar (kameran är rätt tung efter ett par timmar), men har man begränsad tid så gäller det att ta vara på den. Vi bestämde oss därför för att hinna med ännu ett stopp, och det blev Notting Hill. Vi hade tänkt kolla in Portobello Market, men var lite sent ute, det mesta verkade ha stängt. Så vi nöjde oss med att kolla på hus istället. Och vilka hus!! Om någon någongång vill köpa ett hus åt mig så tar jag gärna ett av dessa! Tack! :)



Notting Hill

Väl tillbaka på hotellet var det skönt ta en liten siesta. Men mat måste man ju också ha, så vi gick ut igen. Denna gång bara två gator bort, där vi parkerade oss på en pub och intog en delikat måltid i form a fish en chips. Som det ska vara i England med andra ord.



Gott!

En finfin första dag i London. Fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Puss<3

2012-02-16 @ 16:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0