Lite om allt möjligt

Hej på er! Här kommer det första riktiga blogginlägget från och om Etiopien! Känns lite konstigt att det är så, har nämligen skrivit så himla mycket om min tid här redan, bara inte på bloggen. Skriver dagbok, mail, facebookstatusar och en fältdagbok som är till uppsatsen. Allt vi gör är alltså noga dokumenterat på alla möjliga olika nivåer. I början av vår vistelse här gick all tid och energi åt att anpassa sig till livet här. Mycket är annorlunda från Indien, vilket så klart är intressant och spännande, men också kräver lite av en. Istället för sex-sju personer är vi nu bara två, de sociala reglerna är naturligtvis annorlunda och sådana uppenbara saker som pengar och språk måste man också vänja sig vid. Dessutom hade vi vissa praktiska detaljer att lösa. Men nu är SIMkort till telefonen köpta, sticka med internet har vi, handdukar och liknande som lämnades i Indien har vi köpt nytt och vår ”house servant” är anställd. Igår vandrade vi över till grannen som också är vår hyresvärd och överlämnade hyran för två månader. 10 000 Birr skulle vi betala, vilket i svenska pengar blir ca 3300 kr, det vill säga 830 kr per månad och person. Helt okej hyra för ett helt hus tycker jag! Här i Etiopien är den största valören på sedlar 100, så det var en rejäl pengabunt vi överlämnade (100 hundralappar, för er som inte orkar räkna) Saker som dessa vänjer man sig snabbt vid. Igår och idag var vi för första gångerna ute i byarna och träffade bönder där. De bor relativt nära stan, det tar kanske en kvart med bil, men för en del av dem (speciellt barnen) var det första gången de såg vita människor.... Som ni förstår var det en mycket speciell upplevelse att få sitta i deras hus byggda av lera, kobajs och halm och dricka kaffe på bönor som de precis rostat, malt och kokat samtidigt som barnen blygt iakttar en från dörröppningen... Det är lite frustrerande att det är så svårt att förklara hur det är. En sak som är säker och som ni därhemma kommer få stå ut med är att jag kommer prata om denna resa, Indien och Etiopien, länge länge. Det är så mycket som jag tagit in, men inte ännu bearbetat. Det har inte funnits tid, det har hela tiden hänt nya saker, men det finns mycket jag kommer vilja och behöva berätta om gång på gång. Ni får stå ut, eller skaffa öronproppar! ;) Kanske har jag förändrats mycket, kanske bara lite, det kan jag inte säga. Men att jag har förändrats, det är jag rätt säker på. Att komma hem kommer också bli ett äventyr i sig. Men först, sex veckor till här i ett Afrika som jag gillar mer och mer. :)

Kommentarer
Postat av: Elaine & Bengt-Olof Hjertberg

Hela livet är förändring om än mindre dramatiskt för det mesta och de flesta - Indien och Etiopien kommer givetvis att påverka väldigt mycket - Du kommer att ha med Dig dessa upplevelser i framtiden - Kramar Mm&Mf

2013-02-12 @ 20:20:26
Postat av: Cassandra

Jag tänker då inte skaffa några öronproppar! Hit är du välkommen och prata huuuuur mycket som helst :) jag vill höra ALLT!

2013-02-12 @ 22:33:37
URL: http://www.jangbrand.se/blogg
Postat av: Mamma

Håller med Cassandra!! Jag vill höra aaaaaaalllllllt!! Älskar dig <3

2013-02-13 @ 17:25:43
Postat av: Papi

Såklart att vi vill att du berättar allt. Gör inget om det blir två eller tre gånger!

Svar: Kommer säkert bli mer än tre gånger ;)
Ronja

2013-02-14 @ 08:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0