Happy New Year!

Igår var det nyårsafton. Det märks idag. Över hela Auroville ligger ett lugn och en ro som verkar vara typisk för nyårsdagen, var man än befinner sig i världen. Vi sitter på vår lilla uteplats utan några större planer för dagen. Några pluggar lite, någon läser och ett gäng spelar kort. Snart dags för lunch och sedan ligger eftermiddagen och kvällen oplanerat framför oss. Känns skönt. 
 
I vanliga fall är jag inget stort fan av nyårsafton. En helt vanlig kväll egentligen, som omges av väldigt mycket hets och ett tvång att vara vaken till tolvslaget. Men i år var det en väldigt spännande dag, och väldigt händelserik. Låt mig berätta i kronologisk ordning (eftersom jag är ett så stort fan av kronologi). 
 
Förmiddagen tillbringade många av oss med att besöka de organisationer vi ska arbeta för. Jag hade dock bestämt med min kontakt att vi skulle ses idag (det blev dock inställt men det är en annan historia), så jag tog en sväng till butiken med min moped och satt sedan och skrev en stund på uteplatsen medan jag väntade. Efter en lång, kall dusch kände jag mig fräsch och pigg nog att gå iväg och äta lunch på Visitors Centre, den restaurang som vi har närmast vårt hus. Efter maten tog jag, Safi och Louise en runda i butikerna som ligger bredvid restaurangen. Målet var att hitta kläder till kvällen, och det lyckades vi också med! Direkt efter vår lilla shoppingtur snabbpackade vi det viktigaste i våra väskor och hoppade in i en taxi med destination Hotel Mango Hill. Först på schemat stod ett par timmar vid poolen. Underbart! Har i två långa, svettiga veckor väntat på att få bada och nu var det äntligen dags! Väl i poolen blev jag som tio år på nytt, lekte och plaskade. Det var fint! 
 
 
 
Efter ett par timmar duschade vi av oss vid poolkanten och gjorde oss i ordning för middag. Bord var bokat och vi väntade bara på våra kamrater Filip, André och Anna som skulle ansluta lite senare. Dock bestämde vi oss för att påbörja måltiden eftersom det verkade dröja innan de kom. Hela middagen visade sig bli ett smått kaos. Vissa fick förrätt och huvudrätt på samma gång och betalade direkt, andra fick vänta i evigheter och betalade inte förrän flera timmar senare. Kyparna fick man närapå jaga genom restaurangen för att få uppmärksamhet och när de väl kom med maten kunde man få två gafflar istället för en kniv och en gaffel, eller så fick man en helt slät kniv som gjorde köttet omöjligt att skära. Ett par stycken av oss kunde betala med VISAkort men efter ett tag gick den sönder så då fick vi snabbt hoppa in i en rickshaw och dundra iväg till närmsta bankomat. Väldigt underligt och kaotiskt alltihopa. Dessutom fick våra kamrater problem med den abonerade bussen och anlände först vid niotiden vilket gjorde att de precis hann äta en huvudrätt innan trycket på vårt bord blev för stort och vi tog beslutet att lämna det till några som inte hade någonstans att sitta. Mitt i allt detta pågick en modevisning med hög musik precis vid vårt bord. Så mycket för lugn och skön nyårsmiddag! 
 
 
 
 
Kvällen avslutade storstilat då ett stort gäng fick för sig att hoppa i poolen med kläderna på vid tolvslaget. Ett stort kollektivt kramande utbröt och en kvarts livligt dansande innan bussen hämtade oss för att köra oss tillbaka till International House i Auroville. Jag gick och lade mig direktoch somnade riktigt fort. Vad jag drömde minns jag inte, men jag känner på mig att 2013 kommer bli ett riktigt drömår! :)
 
Gott Nytt År! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elaine & Bengt-Olof Hjertberg

Härligt..... kramar Mm&Mf

2013-01-01 @ 16:30:25
Postat av: Cassandra

Gott nytt år Ronja! Vad fantastiskt det låter! Och vad fin du är på bilderna =). Jag tror 2013 kommer bli fantastiskt!

2013-01-01 @ 22:01:18
URL: http://www.jangbrand.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0