Plantera för framtiden

Inlägg nummer fem handlar om vår trädplanteringsdag. 
 

Plantera för framtiden

 

Det nya året hade bara hunnit bli några dagar gammalt när vi, utrustade med hackor och spett, begav oss ut i en skog vid namn Evergreen Forest för att plantera träd som kompensation för våra koldioxidutsläpp i samband med flyg och mopedåkning. Evergreen Forest är en del av Aurovilles Greenbelt och består av ett område på ungefär 89 000 m2 varav ca 70% är skog. Syftet är att återplantera de naturliga trädarter som försvunnit från området. De anordnar workshops och liknande för människor som är intresserade av skogsbruk i allmänhet och särskilt ekologiskt sådant och det finns även möjlighet att bo en längre tid i Evergreen.

 

Vi kom dit i vår buss och blev indelade i fyra grupper om fyra personer. Varje grupp fick ett eget litet träd som vi skulle plantera. Fyra träd på sexton personer är egentligen alldeles för lite, för att kompensera våra utsläpp skulle vi behöva minst fyra träd var. Men eftersom tiden var begränsad fick vi nöja oss med detta. Min grupp döpte vårt lilla träd till Gandalf the Green efter trollkarlen i Sagen om Ringen trilogin med förhoppningen om att det skulle växa sig lika gammalt och vist som nämnda trollkarl.

 

Att plantera ett träd är förknippat med mer arbete än jag kunde tänka mig. Först ska ett hål med måtten 50x50x50 cm grävas i den hårda marken. Låter kanske inte mycket, men även med hjälp av hackorna och spetten var det en utmaning. Dessutom är det inte bara att gräva, jorden man får upp måste också sorteras i olika högar beroende på i vilket lager av marken den kommer från. Sedan ska hålet delvis fyllas med kompostmaterial och lite av jorden innan man försiktigt får sätta ner sitt träd och stötta upp det med resten av jorden och leran. Vatten måste det så klart också ha, och det är sista steget i planteringsprocessen. Min grupp tog det ändå ett steg längre och samlades i hand i hand i en ring kring trädet där vi önskade det lycka till med lite sång som passade till Sagan om Ringen temat och ett litet tal. Nu hoppas vi att Gandalf the Green lever upp till sitt namn och hjälper till att minimera alla koldioxidutsläpp som vi gör oss skyldiga till.

 

Att plantera ett enda träd som kompensation för de elva flygresor vi har bokat de kommande fyra månaderna och de otaliga små turerna vi gjort på våra mopeder under tiden här i Auroville gör troligen inte så stor skillnad i det stora hela. Tanken bakom vårt planerande var snarare att öppna våra ögon för vilket jobb det är att utjämna sina utsläpp genom trädplantering och det faktum att det inte är speciellt hållbart i det långa loppet. Skulle vi plantera träd i relation till våra utsläpp skulle vi inte få göra annat än att fylla Jorden med skog. Det vi istället måste jobba på är att minska våra utsläpp. Det låter simpelt att ta cykeln i stället för bilen till jobbet men det gör verkligen skillnad. Så nästa gång jag står där och tittar ut över snöovädret och funderar på om jag ska ta bilen eller använda mina ben för att ta mig till affären så ska jag inte falla offer för latheten. Istället ska jag tänka på hur det var att gräva ett 50x50x50 cam stort hål i den hårda jorden under den stekande solen. Sedan ska jag ta på mig mössan och de tjocka vinterskorna och ge mig ut och njuta av den friska luften och känslan av snö mot ansiktet

.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0