Varje människas hållbara utveckling

Idag har jag blivit klar med alla mina blogginlägg till kursen. Tre av dem har ni ju redan läst, TACK för alla fina kommentarer! Gör mig väldigt glad att ni läser. Eftersom det uppskattades så tänkte jag lägga upp resterande tre inlägg här i bloggen. Här kommer nummer fyra, som jag döpt till Varje människas hållbara utveckling. 

 

Hållbar utveckling. Det är vad hela vår kurs här i Indien handlar om och vad Auroville till stor del går ut på. Att på ett sätt eller annat bidra till en hållbar utveckling. I våra kursböcker definieras hållbar utveckling ofta som en utveckling som tillgodoser de behov vi har idag och som samtidigt gör det möjligt för framtida generationer att tillgodose sina behov. Detta är ett väldigt globalt sätt att se på hållbar utveckling, och det är naturligtvis en fullständigt adekvat beskrivning.

Jag anser dock att hållbar utveckling inte bara är viktigt på global nivå. Det handlar inte bara om att se till att Jorden finns kvar för våra barnbarn och är möjlig för dem att leva på. Utveckling är också en inre resa som varje människa måste göra på ett eller annat sätt, och det går att se till att även den sortens utveckling är hållbar.

Till viss del handlar det om att hjälpa till i den globala utvecklingen. Att göra vad man kan, rent praktiskt, för att göra världen till en lite bättre plats att bo på. Att tacka nej till plastpåsen i matbutiken, att ta cykeln i stället för bilen och att sortera sina sopor. Men det handlar också om att se till att de beslut man tar idag kommer att vara hållbara i framtiden. Auroville är en plats för detta.

Man kan gå in i "den gyllene bollen" Matrimandir och koncentrera sig. Vad man koncentrerar sig på spelar mindre roll, det viktiga är att man övar sig på att fokusera sina tankar på en sak. Runt om i Auroville finns det gott om ställen att utöva yoga på, något som också är nära förknippat med koncentration och fokusering. Samtidigt som man ska hålla sina positioner måste man fokusera på sin andning, och allt annat än att andas blir därmed sekundärt. Folk i allmänhet känns mycket mer avslappnade än jag är van vid hemma från Sverige. På ett positivt sätt. Här arbetar man för en hållbar värld, men man gör det på ett medvetet sätt. Man har samlat sina tankar och fokuserat på en uppgift som man nu lägger sin energi och koncentration på.

För många är det säkert resultatet av en lång inre resa. En resa som inte har ett utstakat mål när den påbörjas. I många fall är det också förbundet med en yttre resa. Man reser någon annanstans för att bli någon annan. En del reser till Auroville och övar på att koncentrera sig och fokusera. Jag har bara varit här i fem veckor men kanske återvänder jag någon dag. För att fokusera på att hitta min uppgift i livet. För att koncentrera mig på att bli den jag vill vara.  


Kommentarer
Postat av: Kajsa

då följer jag med! <3

2013-01-15 @ 13:57:53
Postat av: Elaine & Bengt-Olof Hjertberg

Vi älskar Dig.. kramar Mm&Mf

2013-01-15 @ 14:16:00
Postat av: Anonym

Jag vill också följa med <3 Älskar dig snuttan! Mami

2013-01-15 @ 16:56:41
Postat av: Jeanette

Fint!!

2013-01-15 @ 18:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0