Framme

Efter att ha spenderat en och en halv härlig dag i Lund hos Johanna och Daniel så satte jag mig igår morse på tåget mot Berlin. Packningen var enorm, liksom tröttheten som kom sig av en sen kväll med vin, mat och prat. Men det var det värt! Från Lund gick färden via Köpenhamn (där frukost intogs på stengolvet - varför finns det så få bänkar i Köpenhamn?) med färja mellan Rödby och Puttgarten till Hamburg där jag bytte tåg mot Berlin. Nästan exakt tio timmar efter att jag klev på tåget i Lund kom jag fram till Berlin. Möttes av mina tre rumskompisar som hjälpte mig att bära hem packningen. Vi bor jättefint, men mer om det en annan dag. Kvällen igår spenderade vi med att laga mat, skåla i champagne och kolla på kriminalserier på TV. Just kriminalare är stort i Tyskland, så det lär nog bli några sådana under året. Imorse vaknade jag till regn och blåst, men det fick inte stoppa mig så efter att ha packat upp gick jag och en av mina rumskompisar Kadda ut och tittade på kvarteret. Vi bor ganska centralt och vi promenerade till den stora parken Tiergarten. Passerade Schloss Bellevue där bundespresidenten bor och gick upp i det stora monumentet Siegesäule som ursprungligen byggdes till minne av att tyskarna vann över danskarna 1848. De 285 trappstegen stod för dagens motion. Imorgon fortsätter troligen sightseeingen för min del. 
 
After spending one and a half day in Lund with Johanna and Daniel I boarded the train to Berlin early yesterday morning. I had a lot of luggage and was very tired since we spent the night before talkning, cooking and drinking wine, but it was worth it! From Lund I travelled to Copenhagen where I had my breakfast on the floor (Why are there so few benches in Copenhagen?) and then it was the ferry between Rödby and Puttgarten before I reached Hamburg where I changed train to Berlin. Exactely ten hours after boarding the train in Lund I arried to Berlin and was met by my three roommates who helped me carrying my bags to the apartment. We live in a very nice apartment, but more about that another day. Yesterday evening we cooked, drank champage and watched TV. Today I woke up to a rainy and windy Berlin but I did not let that stop me. After unpacking my bags, me and my roommate Kadda went out for a walk. We live in a great area close to Tiergarten so we went there. Passed the Schloss Bellevue where the Bundespresident lives and walked up inside the Siegesäule which was built to celebrate that the germans beat the danes around 1848. The 285 steps became today´s work out. Tomorrow, the sightseeing continues.
 
Jag och Daniel i Lund / Me and Daniel in Lund
 
Johanna
 
Schloss Bellevue
 
Siegesäule
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är detta en annan blogg än den tidigare?

Svar: Nej, det är samma som alltid
Ronja

2013-09-09 @ 17:35:48
Postat av: Anonym

från mami

2013-09-09 @ 17:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0