Unterschreiben bitte!

Skriv under, tack! 
 
Idag skaffade jag ÄNTLIGEN ett tyskt bankkonto! Hade först inte tänkt göra det, men någon dag efter jag anlänt fick jag veta att alla nyinflyttade i Berlin får en välkomstpeng på 50 Euro. Kravet är att man måste ha ett tyskt konto och eftersom det är gratis att skaffa ett så tänkte jag att "det är klart jag gör det!"
 
Det var dock lättare sagt än gjort! Redan första veckan var jag inne på banken och hörde mig för. Jodå, ett konto skulle jag nog kunna få. Har jag ett studentkort? Eller ett bevis på att jag bor i Berlin? Och vilka pengar skulle egentligen hamna på kontot? Efter att ha svarat Nej, Nej och CSN så fick jag veta att om jag fixade dessa två dokument så skulle det gå fint. Veckan därpå fick jag mitt studentkort i skolan och lyckades också få alla stämplar och underskrifter som behövdes och återvände så till banken. Bjöds att sitta ner och fick visa studentkort, pass och bevis på att jag nu bor här. Allt ser fint ut, sa kvinnan och log. Nu behöver du bara träffa rätt person, och hon är inte här idag. Men vi ska boka en tid till nästa vecka. Suck!! Alla uppgifter skrevs in i datorn och jag fick ett visitkort med tid och datum. Idag var det så dags. Drack te med bankkvinnan och efter att vi gått igenom en lista över allt vi skulle gå igenom (jo, sant) kunde vi äntligen sätta igång. En timma full av underskrivande och kopierande av papper senare lämnade jag en banken med en stor påse full av dokument och lite presenter från banken. Lättad över att veta att jag nu har alla papper, stämplar och underskrifter som behövs, i alla fall för denna termin. ;) 
 
Annars börjar saker och ting klarna nu. Schemat tycks vara rätt, varje måndagkväll har jag Aqua Fitness inbokat och tågkort och övrigt viktigt är ordnat. Nästa vecka åker jag till Sandra i Freiburg och Samuel i Zürich och sedan börjar plugget och Berlinlivet på riktigt! :) 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha!! Tyskland..... Värre byråkratin verkar vara värre än här😖puss mami

2013-09-24 @ 18:24:23
Postat av: Elaine & Bengt-Olof Hjertberg

Tysk ordning och reda... då blir allt bra.
Kramar Mm&Mf

2013-09-24 @ 18:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0