Om mig

Jag har fått en hel del nya läsare på sista tiden. Besöksrekord efter besöksrekord. Hur kul som helst! :)

Så därför tänkte jag göra en liten presentation av mig själv. De flesta av er känner mig redan och vet vem jag är, men för er andra; this is me.

Jag heter Ronja och är i skrivande stund 20 år, 5 månader och 20 dagar gammal. För tillfället bor jag i Schweiz, men växte upp i Motala i Sverige med min mami, papi och min syster. Jag startade den här bloggen för rätt länge sedan, redan i november 2007, men började blogga regelbundet i augusti 2009, då jag flyttade till Schweiz.


Så här såg jag ut i november 2007 då jag startade bloggen

Varför stack jag då till Schweiz kan man fråga sig. Jo, jag var helt enkelt klar med gymnasiet, och efter 12 års skola i Sverige så kände jag för något annat. Jag ville åka utomlands, men ville inte plugga. Så jag funderade på vad man kan jobba med i utlandet när man bara har gymnasieutbildning, och svaret blev:; au pair. Så nu bor jag hos en familj i närheten av Basel och är au pair åt de två barnen Anna och Michael. Om sex veckor har jag varit här elva månader och det är dags att åka hem.

Anledningarna till att jag valde just Schweiz var att jag för det första ville till ett tyskspråkigt land. Har pluggat tyska sedan sexan och ville nu lära mig det ordentligt. Vilket slöseri med tid om jag skulle glömma allt, tänkte jag. Så; Tyskland, Österrike eller Schweiz? Enkelt val! Hade redan varit i Schweiz ett par gånger och hälsat på en av mina allra bästa vänner, Samuel, som också förekommer en del i bloggen nuförtiden :)
Han var i Sverige ett år när vi gick i ettan på gymnasiet, och sen dess har jag som sagt hälsat på honom här ibland. Så HÄR kan det till exempel se ut när vi ses. (jaa, länge sen, men känns som i går..)

Här i Schweiz går jag två kvällar i veckan på tyskaundervisning, och en kväll har jag orkesterrep, som jag med skriver om ibland. Jugendband är en helt underbar orkester och jag är SÅÅÅÅ glad att jag började där! Jag spelar saxofon, kanske jag ska tala om med ^^


Från en konsert för tre månader sen

I höst är planen att återigen studera i Sverige, denna gång förhoppningsvis på universitetet i Växjö; informatörsprogramet med inriktning freds- och utvecklingskunskap.

Några av de saker jag gillar är:

- Sommaren
- Kreativa människor
- Böcker
- Franska
- Städer
- Små fina detaljer, som tex ett målat hjärta på en trappa, eller en kartong med gratis böcker på en fönsterbräda

 

Tjaa, jag vet inte riktigt vad mer man kan berätta. Men vi kan ju göra såhär att om jag har missat nåt som ni vill veta, skriv en liten kommentar här, och om jag får in lite frågor kan jag svara om ett par dagar. Okej? :)

Kommentarer
Postat av: k

du borde ha ett speciellt inlägg om dig och mig...tycker jag...mihi<3

2010-05-25 @ 15:51:40
URL: http://kattblues.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0