Varför facebookgrupper kan vara himla bra!

Ett tag innan jag åkte till Schweiz (måste alltså ha varit sommaren 2009) så gick jag med i en facebookgrupp som hette något i stil med "Aupairer i Schweiz" eller något liknande. Hade inte så himla höga förhoppningar på att skaffa kontakter genom den, men tänkte att det kunde ju inte skada. Efter ett tag fick jag ett meddelande från en tjej som heter Elisabeth, och vi bytte mobilnummer. En dag när jag befunnit mig i Schweiz ett tag (enligt ett gammalt blogginlägg var det den 20 augusti och det var 40 grader HÄR) så träffades vi inne i Basel. Jag minns att hon ringde mig när jag stod i provrummet på H&M, att vi sågs på tågstationen (jag hade svart linne i jeansshorts, det vet jag, för jag gav henne det som "signalement"), att vi gick till Starbucks och att vi klickade direkt. :)

Under mitt år i Schweiz hade jag och Elisabeth massor av fina och roliga dagar ihop. Ibland var vi hemma hos henne och var svenska; dvs tittade på Astrid Lindgren-filmer, drack te och åt kladdkaka, ibland hängde vi på McDonalds och åt pommes, ibland satt vi i timmar på Starbucks och pratade om ditt och datt (om någon vill ge mig ett Starbucks i Sverige, Arlanda räknas inte, så varsågoda! :P)

Det hände också att vi hoppade runt i Zürich och pratade låtsassvenska, att vi åt lunch vid Zürichsjön och aktade oss för bajsande måsar och att vi spelade Wee i många timmar.

Det var himla skönt att ha en svensk kompis ibland, att kunna prata utan att tänka på grammatiska regler, att kunna säga "minns du det barnprogrammet", att  få låna svenska böcker, att kunna fälla en tår ihop när barnen i Bullerbyn sjunger "Den blomstertid nu kommer". Och såklart var det fint att den kompisen var/är just Elisabeth. För hon är så himlans bra!

Jag längtar tills hon och hennes Marco flyttar till Sverige, så att vi kan ses mycket, mycket oftare! (För Stockholm är ju faktiskt närmre Växjö än vad Schweiz är)



På tågstationen i Basel


Fasnacht


På min avskredsfest..

<3


Kommentarer
Postat av: elisabeth

du är bara för underbar. blir alldeles tårögd. <3

2011-04-22 @ 12:30:38
Postat av: Anonym

Ja Ronja , du är underbar! Hoppas att jag också får träffa din fina kompis nu när hon återvänder hem till Sverige.

2011-04-22 @ 12:35:27
Postat av: elisabeth

antar att det är ronjas mamma?! klart vi skall ses :D :D

2011-04-22 @ 19:23:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0